![]() |
| "Vuokaruokaa" omalla reseptillä 💔. |
Ikävistä vatsaoireista huolimatta on syötävä elääkseen. Joskus syöminen tuntuu pakolliselta tarpeelta, toisinaan siitä nauttii valtavasti. Suhde ruokaan vaihtelee aina ihmisestä riippuen. Toiset arvottavat enemmän ruokaa kun toiset täyttävät pikaisesti mahansa. Ennen mahan terveyden menettämistä en koskaan ollut miettinyt, mikä on suhteeni ruokaan. Ruoanlaitto ei koskaan ollut intohimoni, mutta kukapa ei rakastaisi hyvää ruokaa. Lapsena lempiruokani oli muusi ja lohi ja karjalanpaisti tottakai muusilla. Olin muutenkin suhteellisen kaikkiruokainen.
Ennen mahan tulehdusta mulla ei ollut ruokarajoitteita. Pystyin aikalailla syömään mitä tahansa, mitä nyt vehnä aiheutti suurempina määrinä turvotusta. En tiennyt miltä vatsaoireet ja närästys tuntuivat, enkä tiennyt kuinka rajoitteiseksi ruokailu voi mennä. En tiennyt miltä vaikeat vatsaoireet tuntuvat. Opiskeluaikana laitoin leivänpäälle jalapenoa ja suolakurkkuja, söin tomaatteja raakana ja kotona upotin muusin sekaan hillosipuleita. Enää en sellaisesta uskalla edes haaveilla eikä ajatus kielellä polttavasta jalapenosta tunnu enää houkuttelevalta ajatukselta, kun vatsan poltetta on ilman sitäkin.
Vatsaoireiden ollessa oikein hankalina "palaan juurille" eli ruokavalioon, jota söin alkuvaiheessa oireiden alettua. Ruokavaliooni ei ylipäätään kuulu mausteet, happamat tuotteet, lisätty sokeri eikä ylenpalttinen rasvaisuus. Vaikka edellämainitut olen karsinut minimiin, ovat oireet jokapäiväisiä ja toisinaan lähes sietämättömiä. Vatsan ollessa hieman parempana lipsun helposti raiteilta ja se aina kostautuu. "Normaali" olotilan saavuttamiseen menee usein viikkoja ja stressitasoilla on myös osuutensa vointiin.
Tällä hetkellä syön perunaa, riisinuudelia, kaurapuuroa ja 100% kauraleipää hiilareiden lähteenä pääasiallisesti. Proteiinin tarpeen tyydytän kanalla, kananmunilla sekä raejuustolla. Venhää, lisättyä sokeria, happamia tuotteita ja ylimääräistä rasvaa yritän välttää parhaanimukaan, leivän päällä käytän margariinia kuitenkin normaalisti. Keitetyt porkkanat sopivat minulle, ja vihanneksia syön pääosin keitettynä. kurkku, kesäkurpitsa ja porkkana ovat suhteellisen turvallisia.
Vaikeuksia minulla on edelleen erottaa mitkä ruoat sopivat minulle ja mitkä aiheuttavat oireita, koska oireita on 24/7 riippumatta syönkö mitään. Happamat tuotteet aiheuttavat välittömät oireet, mutta mm. sokeri yleensä aiheuttaa pahimmat oireet vasta yöllä ja seuraavana päivänä. Näin uskon olevan myös rasvan suhteen.
Mun bravuriksi huonolle mahalle olen kehittänyt oman ruokareseptin. Ikäänkuin makaroonilaatikon tapaan paistan uunivuokassa riisinuudeli-kanalaatikon, joka sisältää kesäkurpitaa ja porkkanaa. Kananmunalla kiinteytän koostumuksen. Huonojen päivien varalle on oltava "turvallista" ruokaa, jolloin ei tarvitse miettiä pahentavansa tilannetta ainakaan ruoalla itsellään.
Vatsaongelmat tuovat oman haasteen myös matkustamiseen. On mietittävä ruokapuoli tarkemmin missä syö tai onko mahdollista valmistaa ruoka itse jossakin. Ulkomailla matkustaessa varaamme huoneistohotelleja, jossa on keittiö ja myös AirBMB:n kautta löytyy hyviä vaihtoehtoja. Ulkonasyöminen aiheuttaa haasteita sekä kotimaassa että ulkomailla, mutta onneksi on hyviäkin kokemuksia taustalla.
Olen kiitollinen, että en sairasta vakavaa sairautta. Ikävintä kuitenkin on kuinka paljon tällainen oireisto rajoittaa elämää. Kodin ulkopuolella täytyy aina miettiä miten ja missä syö, toisinaan ei löydy itselle sopivia vaihtoehtoja ja se aiheuttaa kiukkua ja stressiä. Joskus on ylitsepursuavan kiitollinen tunne kun löydät huoltoasemalta toimivan sämpylän. Sosiaalisissa tilanteissa ei useinkaan voi välttyä kysymyksiltä, kun mausteeton ja mitättömältä näyttävä annoksesi pistää ihmisten silmään, et juo kahvia tai ota alkoholia etkä syö herkkuja pöydässä.
Kyllä, minulla on vatsaongelma! Ei, en ole laihdutuskuurilla!

Kommentit
Lähetä kommentti