Nuorena en oikeastaan tiennyt haluanko tulla äidiksi. Se tuntui olevan kuitenkin yhteiskunnan normi, joten ajattelin sen väistämässä tulevan kohdalleni jossakin kohtaa. Toisaalta koin äitiyden haavekuvana kaukana tulevaisuudessa, toisaalta ajatus äitiydestä ahdisti. Ahdistusta aiheutti sitoutuminen ja vastuu sekä vapauden menetyksen tunne. Vastapainona koin myös menettäneeni äitiyden mahdollisuuden, kun erosin pitkästä parisuhteesta juuri täyttäessäni 30-vuotta. Ajattelin, että tilaisuuteni oli mennyt, enkä kerkeisi löytää ihannekumppania ennen kuin olisi liian myöhäistä. Tänä päivänä olen kiitollinen, että en tullut kovin nuorena äidiksi ja sain kasvaa oman tieni kohti äitiyttä. En ilman epävarmuutta ja pelkoa, mutta täysin varmana siitä, että polkuni on ollut juuri minulle paras! Synnytyspelko! se on tullut mukanani tuntemattomasta syystä jo vuosiakausia ja on saanut minut ajoittain hautaamaan ajatuksen äitiydestä. Elämässäni oli vaiheita, että äitiys tuntui kaukaiselta ja epärealist...