![]() |
| Kohti valoa 🙂 |
Olen elänyt vaikeiden mahaoireiden kanssa nyt useamman vuoden. Edelleen ne tulevat mukana, välillä vähemmän itsestään ilmoitellen, mutta vielä toistaiseksi aika vallitsevina. Kaiken ohella olen raivannut itseni takaisin työelämään, yrittänyt pysyä ja selviytyä siellä ja se on vaatinut veronsa. Väsymys on tuttu kaveri ja toisinaan vapaa-aika menee pitkälti palautuessa. Virtaa ja toivoa elämään olen saanut reissuista ja olen kokenut ympäristön vaihdoksen toivoa antavana. Vielä joku päivä nousen vähemmän oireisena ja energisempänä sekä paljon vahvempana.
Huono vatsaisuus vie voimia. Mahalaukku ja suolisto ovat suhteellisen suuria elimiä, ja huonokuntoisuus väsyttää kokonaisvaltaisesti sekä erinäiset oireet hankaloittavat fyysistä olemista, joka vaikuttaa suoraan mielialaan. Huonoina jaksoina fyysisen väsymyksen ohella henkinen väsymys pitkään jatkuessaan vie voimia ja saa miettimään asioita eri näkökulmasta. Onko järkeä tehdä edes täysipäiväistä työtä, kun vapaa-aika menee palautumiseen?
Näiden kysymysten äärellä olen kamppaillut usein viime kuukausien aikana. Mahassa on jatkuvaa poltetta, nestettä nousee kielelle, joka tuntuiu aavistuksen polttavalta, huimaa ja väsyttää. Lääkkeet eivät auta kovin paljoa, mutta niitä vähentäessä oireet silti pahenevat. Olo on epätoivoinen ja ruokavalio suppea. Ei lisättyä sokeria, ei mielellään rasvaa, ei hapanta eikä mausteita. Kuinka kauan tämä piina jatkuu? Onko loppuelämä tätä? Kukaan ei osaa vastata.
Mun vastaus kaikkeen on ollut, että poltteesta ja raasteesta, kaikesta henkisestä ja fyysisestä väsymyksestä huolimatta yritän selviytyä. Yritän ajatella että joku päivä kaikki vielä helpottaa. Yritän rakentaa arjen itselle sopivaksi, ei liikaa kuormitusta eikä liian aikataulutettua elämää. Se on opettelemista. Päivä päivältä sitä voi oppia lisää, jos pysähtyy kuuntelemaan itseä. Ehkä nyt olisi jälleen se hetki.
Rajansa on kaikella eikä aina tarvitse jaksaa. Se ei ole arvon mittari kuinka paljon asioita on saanut aikaseksi päivän aikana. Tämä kaikki vaatii itsemyötätuntoa. Täytyy opetella olemaan armollinen itselleen ja lohduttaa itseä oireiden keskellä. Kaikki vaatii uskoa huomiseen, joka on tosinaan vähässä. Tämä on elämää vatsavaivan kanssa. Tämä on mun elämää.
Vaikeilla hetkillä palaan mielikuvissani mukaviin reissuihin. Kaikesta kivusta sekä epätoivon hetkistä huolimatta pystyn näkemään luonnon kauneuden <3.
![]() |
| Lofootit 2018. |


Kommentit
Lähetä kommentti