Siirry pääsisältöön

Pala Tukholmaa ja Oslo 2018


Kesä 2018 oli mitä ikimuistoisin, joten jatkan kirjoittamista mielelläni siitä. Matkustimme laivalla Helsingistä Tukholmaan, jossa vietimme aikaa vain muutamia tunteja, joten katsaus Tukholmasta jää hieman suppeaksi. Jätimme auton keskustassa sijaitsevaan parkkihalliin, kävimme shoppailemassa kesävaatteita reissuamme varten ja kävelimme kaduilla nauttimassa lämmöstä. Tukholman näkemisen suhteen meillä ei ollut tavoitteita, vaikka olinkin ensimmäistä kertaa kaupungissa. Päämääränämme oli tällä kertaa Norja, sen jylhä vuoristo, kaunis luonto ja yhtenä tärkeänä etappina Oslo, jossa mieheni on muutaman vuoden asustanut. 

Tukholma 2018.

Tukholmasta matkamme jatkui jo ennen iltapäivää kohti Osloa. Ajomatka Tukholmasta Osloon kesti  5-6 tuntia ja matka taittui mukavasti muutaman pysähdyksen taktiikalla. Oslossa yövyimme hotellissa muutaman yön ja kiertelimme muutamat kaupungin nähtävyydet, kävimme katsomassa mieheni entisen asuinpaikan, ihastelimme kesäistä Holmenkollenia ja ajelimme Grefsenille nauttimaan kesäillasta ja maisemista. 


Oslon keskustaa.
Oslon keskusta oli kerrassaan upea, johon ihastuin välittömästi. Keskusta on mielestäni kauniisti rakennettu, eikä siitä tullut tunkkainen vaikutelma, kuten monista "soista" kaupungeista. En ole "kaupunkimatkailija", sillä pidän enemmän luonnossa liikkumisesta, mutta Oslo yllätti erittäin positiivisesti. Kaunis Oslovuono heti kaupungin vieressä teki Oslosta upean rantakaupungin, jonka rantoja oli rakastettavaa käveleskellä lämpimänä kesäpäivänä. Oslo oli Tukholmaan verrattuna paljon miellyttävämpi ja kaupungista jäi siistimpi vaikutelma. Oslo puri suoraan sydämeen.


Ihana idyllinen kioski satamarannassa, näitä rakastan.


Kauniin kaupungin tunnelmaa <3.

Viihdyimme Oslon keskustassa useita tunteja. Päivä oli erittäin lämmin, sillä kesä 2018 oli kaikkien aikojen lämpimin kesä siihen  mennessä pohjoismaissa, eikä koko kesänä ollut montaa sadepäivää. Pitkin kaupunkia nurmialueet olivat huonossa kunnossa vähäisen sateen vuoksi, mutta pohjoismainen lämpö oli kyllä tervetullutta monien kylmähköjen kesien jälkeen. Kävimme tutustumassa Oslon oopperataloon ulkoapäin, joka oli mielestäni myös upea ilmestys. Oopperatalon katolle pääsi kävelemään ja ihastelemaan näkymiä ja rakennuksen arkkitehtuuria lähempää. Lisäksi kävimme tutustumassa upeaan Vikelandsparkeniin, joka oli täynnä veistoksia ihmisistä. Erittäin hieno, käymisen arvoinen paikka. Oslossa myös kaikki kaupungin puistoalueet olivat erittäin hyvin hoidettuja alueita. Ehkä siinäkin näkyi Norjan valtion varallisuus.



Oslon kaunis oopperatalo.

Murto-osa Vikelandsparkenin patsaista.


Vietimme Oslossa kaksi yötä ja meillä oli hyvin aikaa kierrellä kaupunkia. Tärkeä etappi kaupungissa oli vierailla mieheni vanhalla asuinalueella, jonka läheisyydessä oli kaunis retkeilypaikka vesistöineen. Vaikka kaupungissa yövyimme hotellissa, pääasiallinen majoituksemme reissussa oli teltta. Meillä oli mukana trangia ruuanlaittovälineenä, jolla valmistimme ruokaa myös Oslossa kesäisestä ilmasta nauttien. 



<3.

Ruoanlaittoa.

Oslosta Grefseniltä löytyi kaunis näköalapaikka, josta oli ihanat näkymät kauas horisonttiin. Oslon seutu ei ole sitä vuoristoisinta Norjaa, mutta kaikenkaikkiaan erittäin kaunis kaupunki laaksoineen. Oslon kaupungista jäi mukava vaikutelma ja pieni pala kaupungista lähti sydänreppuun mukaan. Liikkuminen kaupungissa omalla autolla oli helppoa ja ennen kaikkea helpoksi kaupungin kauniimpien paikkojen löytämisen teki mahtava seuralainen, joka oli tutustunut paikkohin jo vuosia aikaisemmin kotikaupungin antimina.

-Lähdin kaupungista ja tiedän, että sinne vielä palaan <3. 

Näkymiä Grefseniltä.

Matkalla vapauteen! <3
Tässä oli lyhykäisyydessään Oslon reissu. Oslosta matka jatkui Jotunheimin kansallispuiston kautta Geirangerin vuonolle, joka oli seuraava etappimme. Geirangerin vuono on yksi mahtavimmista luonnon nähtävyyksistä mitä olen eläissäni nähnyt. Ylhäältä näköalapaikalta pystyy selkeällä säällä näkemään 1,5 km päähän alas vuonoon ja meillä kävi hyvä tuuri, sillä satuimme näköalapaikalle selkeällä säällä. Geirangerinvuono on oma lukunsa ja siihen aijon keskittyä enemmän seuraavassa tekstissä. Se on paikka, jota suosittelen jokaiselle matkalaiselle, joka haluaa nähdä jotain todella mykistävää, upeaa ja kaunista. Suosittelen sitä ihmiselle, joka haluaa hetken hengähdystä arjesta, murheista tai irtiottoa ihan mistä vaan. 

Sitä upea Geiranger juurikin tarjosi - Ikuisen paikan jokaisen matkalaisen sydämeen <3.


















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Minusta äiti

Hupsista miten aika onkaan hurahtanut niin nopeaa. Mieli on käynyt omaa myllerrystä useamman kuukauden ja kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle. Synnytys lähestyy jo kovaa vauhtia ja yritän jarruttaa viikkojen etenemistä, että mieli kerkeäisi mukaan. Synnytys jännityksestä huolimatta olen onnellinen, että minusta tulee vihdoin äiti. Sen haaveen takana on lukematon määrä epävarmuutta, toivottomuutta, uskon puutetta äitiyden mahdollisuuteen. Kohta ei tarvitse herätä enää pettyneenä synnytysunesta tyhjin käsin. Raskausaika on mennyt alun pahoinvoinnin jälkeen suhteellisen hyvin. Iskias vaivat ja liitoskivut ovat olleet pieni murhe väsymyksen ja äidiksi kasvamisen kipuilun rinnalla. 33-vuotta elämää takana ilman vastuuta toisista ihmisistä. Koukuttava hiljaisuus töiden jälkeen kodissani. Ihanat lomamatkat ystävien ja kumppanin kanssa ilman huolta kenestäkään muusta. Nyt se kaikki on muuttumassa ja jännittää. Nyt jo huoli pikkuisesta ja kova mietintä miten me pärjätään. Minkälainen äiti minus...

Norjan valloitusta

Kesään 2018 mahtuu paljon ihania muistoja ja kokemuksia. Oltiin tunnettu mieheni kanssa kaksi kuukautta, kun lähdettiin valloittamaan Norjaa etelästä pohjoiseen. Matkustimme autolla Helsinkiin, josta jatkoimme laivalla Tukholmaan. Yövyimme laivassa, vietimme päivän Tukhomassa, josta illalla jatkoimme matkaa kohti Osloa. Oslo on kaunis kaupunki, se oli ensivierailuni siellä ja ihastuin kaupunkiin valtavasti. Liikkuminen Oslossa oli helppoa, sillä mieheni on asunut kaupungissa muutaman vuoden ja näin ollen löydettiin nopeasti parhaille paikoille. Vietimme Norjassa aikaa useamman viikon. Kesä oli kaikkien aikojen lämpimin ja teltassa nukkuminen oli erityisen miellyttävää. Oslosta jatkoimme matkaa Jotunheimin kansallispuiston läpi kohti Geiragerin vuonoa, joka on yksi kauneimmista paikoista, missä olen käynyt.  Geirangerin vuono 2018. Geirangerin jälkeen matkalla kohti Trondheimia pysähdyimme monissa pienemmissä kauniissa paikoissa ihastelemassa uskomattomia luonnon antimia...

Uuden elämän alkua

Vajaa vuosi eron jälkeen tapasin maailman upeimman ihmisen. Meistä tuli kaverit, parhaat kaverit, ystävät ja sittemmin aviopari alle kaksi vuotta ensikohtaamisesta. En olisi ikinä uskonut pystyväni etenemään suhteessa niinkin nopeaa huonojen kokemusteni jälkeen. En olisi ikinä uskonut, että kykenen rakentamaan luottamuksen niinkin nopeasti luottamuksen murennuttua kaikkeen muutamia vuosia aikaisemmin. Mutta tässä ollaan ja syy siihen on maailman paras kumppani, omiin kokemuksiini pohjaten versio 2.0. kaikesta. Oli Toukokuu 2018. Vesistöt olivat sulaneet ja olin lähtenyt ystäväni kanssa laskemaan koskia tuntemattoman porukan kassa. Samaiseen paikkaan oli eksynyt tämä maailman upein mies, jonka kanssa satuimme samaan porukkaan. En hakenut parisuhdetta, en etsinyt kumppania ja ajanvietto tuntemattomalla porukalla oli vaikeuksien jälkeen vapauttavaa. Suurin osa ihmisistä ei tuntenut minua, eikä tiennyt vatsaongelmista eikä erostani mitään. Laskin koskia ensimmäistä kertaa elämässä. Se...