Kesä 2018 oli mitä ikimuistoisin, joten jatkan kirjoittamista mielelläni siitä. Matkustimme laivalla Helsingistä Tukholmaan, jossa vietimme aikaa vain muutamia tunteja, joten katsaus Tukholmasta jää hieman suppeaksi. Jätimme auton keskustassa sijaitsevaan parkkihalliin, kävimme shoppailemassa kesävaatteita reissuamme varten ja kävelimme kaduilla nauttimassa lämmöstä. Tukholman näkemisen suhteen meillä ei ollut tavoitteita, vaikka olinkin ensimmäistä kertaa kaupungissa. Päämääränämme oli tällä kertaa Norja, sen jylhä vuoristo, kaunis luonto ja yhtenä tärkeänä etappina Oslo, jossa mieheni on muutaman vuoden asustanut.
 |
Tukholma 2018.
|
Tukholmasta matkamme jatkui jo ennen iltapäivää kohti Osloa. Ajomatka Tukholmasta Osloon kesti 5-6 tuntia ja matka taittui mukavasti muutaman pysähdyksen taktiikalla. Oslossa yövyimme hotellissa muutaman yön ja kiertelimme muutamat kaupungin nähtävyydet, kävimme katsomassa mieheni entisen asuinpaikan, ihastelimme kesäistä Holmenkollenia ja ajelimme Grefsenille nauttimaan kesäillasta ja maisemista.
 |
Oslon keskustaa.
|
Oslon keskusta oli kerrassaan upea, johon ihastuin välittömästi. Keskusta on mielestäni kauniisti rakennettu, eikä siitä tullut tunkkainen vaikutelma, kuten monista "soista" kaupungeista. En ole "kaupunkimatkailija", sillä pidän enemmän luonnossa liikkumisesta, mutta Oslo yllätti erittäin positiivisesti. Kaunis Oslovuono heti kaupungin vieressä teki Oslosta upean rantakaupungin, jonka rantoja oli rakastettavaa käveleskellä lämpimänä kesäpäivänä. Oslo oli Tukholmaan verrattuna paljon miellyttävämpi ja kaupungista jäi siistimpi vaikutelma. Oslo puri suoraan sydämeen.
 |
| Ihana idyllinen kioski satamarannassa, näitä rakastan. |
 |
| Kauniin kaupungin tunnelmaa <3. |
Viihdyimme Oslon keskustassa useita tunteja. Päivä oli erittäin lämmin, sillä kesä 2018 oli kaikkien aikojen lämpimin kesä siihen mennessä pohjoismaissa, eikä koko kesänä ollut montaa sadepäivää. Pitkin kaupunkia nurmialueet olivat huonossa kunnossa vähäisen sateen vuoksi, mutta pohjoismainen lämpö oli kyllä tervetullutta monien kylmähköjen kesien jälkeen. Kävimme tutustumassa Oslon oopperataloon ulkoapäin, joka oli mielestäni myös upea ilmestys. Oopperatalon katolle pääsi kävelemään ja ihastelemaan näkymiä ja rakennuksen arkkitehtuuria lähempää. Lisäksi kävimme tutustumassa upeaan Vikelandsparkeniin, joka oli täynnä veistoksia ihmisistä. Erittäin hieno, käymisen arvoinen paikka. Oslossa myös kaikki kaupungin puistoalueet olivat erittäin hyvin hoidettuja alueita. Ehkä siinäkin näkyi Norjan valtion varallisuus.
 |
| Oslon kaunis oopperatalo. |
 |
Murto-osa Vikelandsparkenin patsaista.
|
Vietimme Oslossa kaksi yötä ja meillä oli hyvin aikaa kierrellä kaupunkia. Tärkeä etappi kaupungissa oli vierailla mieheni vanhalla asuinalueella, jonka läheisyydessä oli kaunis retkeilypaikka vesistöineen. Vaikka kaupungissa yövyimme hotellissa, pääasiallinen majoituksemme reissussa oli teltta. Meillä oli mukana trangia ruuanlaittovälineenä, jolla valmistimme ruokaa myös Oslossa kesäisestä ilmasta nauttien.
 |
| <3. |
 |
| Ruoanlaittoa. |
Oslosta Grefseniltä löytyi kaunis näköalapaikka, josta oli ihanat näkymät kauas horisonttiin. Oslon seutu ei ole sitä vuoristoisinta Norjaa, mutta kaikenkaikkiaan erittäin kaunis kaupunki laaksoineen. Oslon kaupungista jäi mukava vaikutelma ja pieni pala kaupungista lähti sydänreppuun mukaan. Liikkuminen kaupungissa omalla autolla oli helppoa ja ennen kaikkea helpoksi kaupungin kauniimpien paikkojen löytämisen teki mahtava seuralainen, joka oli tutustunut paikkohin jo vuosia aikaisemmin kotikaupungin antimina.
-Lähdin kaupungista ja tiedän, että sinne vielä palaan <3.
 |
| Näkymiä Grefseniltä. |
 |
| Matkalla vapauteen! <3 |
Tässä oli lyhykäisyydessään Oslon reissu. Oslosta matka jatkui Jotunheimin kansallispuiston kautta Geirangerin vuonolle, joka oli seuraava etappimme. Geirangerin vuono on yksi mahtavimmista luonnon nähtävyyksistä mitä olen eläissäni nähnyt. Ylhäältä näköalapaikalta pystyy selkeällä säällä näkemään 1,5 km päähän alas vuonoon ja meillä kävi hyvä tuuri, sillä satuimme näköalapaikalle selkeällä säällä. Geirangerinvuono on oma lukunsa ja siihen aijon keskittyä enemmän seuraavassa tekstissä. Se on paikka, jota suosittelen jokaiselle matkalaiselle, joka haluaa nähdä jotain todella mykistävää, upeaa ja kaunista. Suosittelen sitä ihmiselle, joka haluaa hetken hengähdystä arjesta, murheista tai irtiottoa ihan mistä vaan.
Sitä upea Geiranger juurikin tarjosi - Ikuisen paikan jokaisen matkalaisen sydämeen <3.
Kommentit
Lähetä kommentti