Geirangerin vuono on yksi upeimmista ja mieleenpainuvimmista kohteista, missä olen käynyt. Norjan upeimmaksi vuonoksi nimitetty Geirangerinvuono on Unescon maailman perintökohde. Vuono on Norjan tunnetuimpia nähtävyyksiä ja vuonon alueella sataa määrällisesti eniten koko maassa. Geirangerin keskuksessa asuu n. 200 asukasta ja kylään voi matkustaa kahta tietä, talvisin toinen tie on suljettuna vaarallisuutensa vuoksi. Vuonot muotoutuivat aikoinaan jäätiköiden vetäytyessä ja vuoren kallioilta valuu useita vesiputouksia.
Saavuimme Geirangeriin illalla ja majoituimme Geirangerin kylän alueella leirintäalueella. Vuonossa oli lämmintä lähes 25 astetta ja aurinko pääsi paistamaan leirintäalueelle. Meillä kävi hyvä tuuri, sillä Geirangerin alueen sateisuudesta huolimatta sää oli selkeä ja aurinkoinen eikä majapaikkamme ollut aivan vuonon pohjukassa, jonne ilta-auringon säteet eivät ylettyneet. Hyvin varustellulla leirintäalueella valmistimme suunnitelman mukaisesti iltapalan ja nautimme lämpimästä kesäillasta.
![]() |
| Leirintäalue kesäiltana. |
![]() |
| Leirintäalueen reunamilla sijaitseva valtava vesiputous. |
Aamulla herättyämme lähdimme tutustumaan itse Geirangerin kylään, jonka keskus oli aivan muutaman kilometrin päässä leirintäalueestamme. Kävimme Vuonon pohjassa ihastelemassa matkustajalaivoja, jotka ylhäältä vuoren jyrkänteiltä katsottuna näyttivät pieniltä pisteiltä.
![]() |
| Satama-alue |
Viivyimme kylässä vain pienen hetken, sillä pilvisyys lisääntyi ja halusimme parhaille näköalapaikoille vielä selkeällä säällä. Lämpötila oli laskenut huomattavasti edellispäivästä ja halusimme nähdä kaiken kauneuden vielä omin silmin. Kävimme katsomassa Vuonoa molemmilta laitamilta, jonka jälkeen ajoimme korkeammalle vuoristoon näköalapaikalle, josta selkeällä säällä näkyi alas vuonon pohjukkaan asti. Näkymä oli uskomattoman kaunis ja kiitin onneamme, että saimme nähdä sen kaiken vielä selkeällä säällä.
![]() |
| Näkymät vuoren rinteiltä. |
![]() |
| Näkymä vuonon toiselta laidalta, jossa "seven sisters" putous virtaa. |
Tällä kertaa katselimme upeita maisemia vuoren rinteiltä käsin. Paikka on varmasti todella upea laivamatkailijoille ja googlettaessa paikasta ja sen nähtävyyksistä enemmän, pääsee laivasta käsin näkemään paremmin muunmuassa "seven sisters"- vesiputouksen, joka näkyy heikosti yläpuolella olevassa kuvassa.
![]() |
| <3 |
![]() |
![]() |
| Lumihuippuiset vuoret ja vuonon pohja. |
Geirangerissa olisimme viihtyneet maisemien puolesta pidempäänkin, mutta sää alkoi muuttua epävakaaksi, joten päätimme jatkaa matkaamme. Muutaman kilometrin jälkeen sää muuttui radikaalisti ja ilman lämpötila laski entisestään useamman asteen. Sade alkoi piiskata autoamme tuulen yltyessä ja lämpömittari näytti enää +6 astetta. Pääsimme konkreettisesti kokemaan Geirangerin epävakaisen sään. Olimme onnekkaita, että ajoituksemme oli juuri oikea ja näimme koko upean kauneuden.
Onnekseni ennen Geirangerille matkustamista en tiennyt, että Geirangerin kylä "odottaa" tsunamia saapuvaksi tulevaisuudessa. Syynä tälle vaarallalle on Åkenesin halkeama Storfjordenin reunalla, jonka on vuosien saatossa todettu laajentuneen. Vuoren halkeamaa seurataan ympärivuorokautisesti, jonka avulla uskotaan, että tapahtumaa pystytään ennakoimaan jonkin verran aikaisemmin. On ennustettu, että kun halkeama antaa riittävästi myöten, vuonoon syöksyy 100 miljoonaa kuutiometriä kiveä. Valtava massa synnyttää 80 metriä korkean aallon, joka tulee pyyhkäisemään yli Geirangerin vuonon kaikki kolme kylää. Vuonna 2015 vuonosta tehtiin katastrofielokuva nimeltään "The wave", jossa läheinen vuori sortuu ja aiheuttaa kylään valtavan tsunamin. Tätä tulevaisuuden skenaariota emme onneksemme joutuneet reissullamme kokemaan. Ympärivuorokautisesta valvonnasta voimme olettaa, että vaaran lähestyessä ovat tiet Geirangerinkylään suljettuina, sillä vuoren sorruttua on kylästä aikaa poistua vain muutamia minuutteja.
Jos haluat nähdä jotain todella kaunista, upeaa ja mykistävää, käännä auton keula kohti Geirangeria. Niissä maisemissa mieli lepää <3.









Kommentit
Lähetä kommentti