Vuodesta 2016 jäi mieleen paljon mukavia hetkiä, vaikka vuosi olikin kokonaisuudessaan toinen hirveimmistä vuosista, mitä olen elänyt. Selvittyäni tammi- ja helmikuun läpi, vietin aikaani itseäni palautellen Lapissa. Pääosin majailin Kilpisjärvellä sekä Muoniossa tutustuen ympäristöön ja nauttien luonnon ihmeellisyydestä. Oireeni eivät missään vaiheessa kadonneet. Jatkuvana tunteena mulla oli mahanpolte ja erittäin voimakas väsymys. Mahan poltteen lisäksi oloni tuntui usein täyteläiseltä sekä mahanestettä nousi ruokatorveen ärsyttäen sitä ja tietenkin huonontaen elämänlaatua entistä enemmän. Kesäkuussa jatkoin retkeilyäni ja viimeisimmät reissuni tein marraskuun kaamoksen lähestyessä Kilpisjärvelle. Tuolloin pohjoisin Suomi nautti täysin siemauksin talvesta, lumesta ja pakkasista, joista vain muualla Suomessa haaveiltiin. Jokaisella reissulla, mitä käsivarteen tein, kävin myös ihailemassa maisemia ja retkeilyreittejä Norjan puolella. Uudestaan ja uudestaan, Norjan luonto mykistää! Vuorien, purojen ja jäätymättömien vuonojen keskellä unohtuivat vaivat - mutta vain hetkeksi!
Reissujeni aikana kerkesin kiipeämään Kilpisjärven Saanalle (1029 m) useita kertoja. Yli 700 porrasta alkumatkalla antaa mukavasti potkua reisiin ja taival kohti huippua jatkuu vielä useamman kilometrin. Maisemat ylös kiivetessä ovat uskomattoman kauniit. Ei löydy Suomesta toista vertaistaan. Omien elämysten perusteella suosittelen Kilpisjärveä kaikille matkailijoille, jotka rakastavat luontoa! Oman tilanteeni vuoksi paikka oli mitä parhain minulle. Nautin hetkistä, joita siellä vietin. Vaikeita oireita siedätellessäni sain runsaasti voimaa luonnosta. <3
| Kohti huippua! |
Parasta marraskuun matkailussa oli oikea talvi. Loka-marraskuu missä tahansa Suomessa lappia lukuunottamatta on mielestäni kaameaa. Vihaan pimeyttä ja lumettomuutta, jota viime vuosina olemme saaneet kokea. Nykypäivänä jopa Oulun korkeudella eletään lumen puutteessa alkutalvesta, mikä on mielestäni hälyttävää. Lapsuudestani muistan lumiset pitkät talvet, nykyisin niistä vain unelmoiden. Rakatan talvea (ja myös kesää). Talvi on kuitenkin aina ollut minulle erityisen tärkeää aikaa antoisien urheilumahdollisuuksien vuoksi. Pienestä pitäen olen rakastanut laskemista, luistelua ja hyvänä kolmosena hiihtoa. Kuitenkin talven kääntöpuolena on pimeä kaamos, jota melkein vihaan.
Kevät-talvi on mielestäni lähes parhainta aikaa ja luonto on uskomattoman kaunis! Marraskuisessa auringon paisteessa kiertelin luontopolkuja ja etsin hienoja paikkoja Kilpisjärveltä.Välillä itkin oireitani ja loputtomalta tuntuvaa tuskan tunnetta, mitä vatsaoireeni aiheutti. Retkeilin kuitenkin Saanalla, Salmivaarassa sekä luistellen jäällä pienemmillä järvillä. Itse Kilpisjärvi oli vielä Marraskuussa sulana.
Kevät-talvi on mielestäni lähes parhainta aikaa ja luonto on uskomattoman kaunis! Marraskuisessa auringon paisteessa kiertelin luontopolkuja ja etsin hienoja paikkoja Kilpisjärveltä.Välillä itkin oireitani ja loputtomalta tuntuvaa tuskan tunnetta, mitä vatsaoireeni aiheutti. Retkeilin kuitenkin Saanalla, Salmivaarassa sekä luistellen jäällä pienemmillä järvillä. Itse Kilpisjärvi oli vielä Marraskuussa sulana.
| Näkymät Saanalta <3 |
| Luistelureissulla Cahkaljärvellä. |
Kommentit
Lähetä kommentti